środa, 6 maja 2009

Monetyzacja na flaker.pl

Dzisiaj tylko szybki news. Serwis flaker.pl rozpoczął proces monetyzacji w postaci zamieszczania reklam pod wpisami użytkowników.

Co ciekawe na reklamie oprócz serwisu zarabia również użytkownik. Serwis pełni tutaj jedynie rolę pośrednika pobierając swoistą marżę. Reklamodawca wybiera osoby lub też podmioty, pod których wpisami zamieszczona zostanie dana reklama. Wybrani użytkownicy mogą zdecydować czy podana propozycja cenowa im odpowiada oraz czy zgadzają się na daną treść. Mogą również odmówić zamieszczania reklamy pod ich wpisami.

Mam nadzieję, że po takim opisie idea takiej formy reklamy jest zrozumiała.

Jak sam oceniam taką formę reklamy ? Jest to coś innowacyjnego jednak widzę tutaj już pewne mankamenty.

Pierwszy jaki rzucił mi się w oczy to fakt, że reklama nie jest kontekstowa.

Prosty przykład to świetnie ukazuje - ktoś zamieszcza info o tym, że słucha danej muzyki, zamieszcza teledysk z youtube itp. Logiczne w takim momencie byłoby zamieszczenie reklamy informującej o możliwości kupna danej płyty czy filmu. Tutaj jednak spotykamy się ze stałą treścią.

Oczywiście można zorientować się czym dany użytkownik się zajmuje, jakie ma zainteresowania itd. i w odpowiedni sposób dopasować do jego stylu reklamę. Dodawanie reklam w dużej liczbie jest jednak żmudne, gdyż do każdego użytkownika musimy dodać ją indywidualnie. Wymaga to czasu, a dla firm czas to pieniądz. Trudno sobie wyobrazić marketingowców analizujących wypowiedzi każdego z blogerów w celu umieszczenia przy ich "flakach" reklamy. Lepszym rozwiązaniem byłoby jednak zastosowanie tutaj po prostu adword-a, co również zniwelowałoby w jakiś sposób problem z kontekstem reklam.

Flaker.pl prawdopodobnie liczy na to, iż w tym serwisie zaczną się pojawiać w formie użytkownika serwisy news-owe, znane gwiazdy, relacje z programów typu reality show itd. (tak jak np. na twitterze). Dzięki temu będzie można uzyskiwać w skoncentrowany sposób news-y itd. Ważnym elementem w przyszłości będzie zapewne przeniesienie tych usług na urządzenia mobilne i komórki.

O Twitterze i flakerze na pewno w niedalekiej przyszłości jeszcze napiszę.

1 komentarz:

  1. Reklama kontekstowa moze byc umieszczana atomatycznie na postawie slow kluczowych (najczesciej wystepujacych w profilu danego uzyszkodnika), wiec to tylko kwestia napisania skryptu. Mogliby bardziej sie postarac.

    OdpowiedzUsuń